Cultuur, stappen en stage. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu Cultuur, stappen en stage. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu

Cultuur, stappen en stage.

Blijf op de hoogte en volg Bo

15 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

De derde week zit er ook weer op en ik heb het super naar mijn zin! Vorige week was er Holi Phagwa. Een Hindoestaans feest, om het nieuwe jaar in te luiden, omdat het de eerste dag is na de volle maan van de Hindumaand Chaitre. Het valt samen met het begin van de lente op het noordelijke halfrond. Tijdens dit feest wenst iedereen elkaar Subh Holi (gelukkig nieuwjaar).
Donderdag op stage vierden ze dit ook. Aan het einde van de dag gingen alle kinderen naar buiten om elkaar onder te gooien met verschillende kleuren poeder. Ze vonden het prachtig!
’s Avonds waren we uitgenodigd door onze taxi chauffeur om de Holika verbranding bij te wonen. Er was een grote brandstapel gemaakt van bomen, dit symboliseert het kwade. Er werd gezongen en gedanst. We hebben daar ook roti gegeten met de handen, dus lekker kliederen. We zijn rond half 11 weg gegaan, om met alle huisgenoten te gaan stappen in Havana lounge. Tot half 2 draaien ze daar salsa muziek, dus dat is weer eens wat anders haha. Vrijdag ochtend hebben we ons klaar gemaakt voor Holi Phagwa. Met vier taxi’s gingen we naar de palmentuin in Paramaribo. Het was een mooie dag met zon, dus de sfeer zat er gelijk goed in! Er was leuke muziek en we gooiden elkaar onder met poeder, in alle kleuren. Vroeg in de avond begon het te regenen, maar dat verpeste onze dag niet! We gingen door naar het onafhankelijkheidsplein, waar DJ Chuckie draaide. Het was zo gaaf om daar met zoveel mensen te staan!

Zaterdag hebben we lekker niks gedaan en uitgerust voor weer een avondje stappen in Zsa Zsa Zsu. Het was niet erg druk, maar we hebben er iets leuks van gemaakt haha.

Zondag hebben we weer uitgerust. Een paar huisgenoten kwamen met het idee om te BBQ’en. Ze hebben heeeeeel veel vlees gehaald, stokbrood en pasta salades gemaakt. Dus het was een gezellig avondje!

Maandag begon stage weer.
Dinsdag was het dan zo ver, we gingen op de fiets naar stage.. 14 kilometer fietsen. In de ochtend fietsen is goed te doen, dan is het ongeveer 25 graden. Maar toen we ’s middags naar huis gingen fietsen was het zo warm. We kwamen dus bezweet thuis aan..
Woensdag hebben we ook gefietst, maar donderdag kwamen we moeilijk ons bed uit en voelde ik me niet zo lekker. Toen hebben we maar een taxi gebeld, anders zou ik van mijn fiets afvallen haha.
Ondertussen ken ik mijn stage klas al goed. De namen heb je zo geleerd (14 kinderen) en de kinderen ken je ook snel genoeg. Ze zijn erg druk en luisteren helaas niet zo goed, toch zijn het stuk voor stuk schatjes. Vrijdag ging de school naar de global money week, maar wij waren vrij en waren er dus helaas niet bij.

Samantha was vrijdag ook vrij, dus we zijn met z’n viertjes naar Paramaribo zoo geweest. Het is een kleine dierentuin, met weinig dieren. Op de facebook pagina was bijvoorbeeld te zien dat er luiaarden zaten, tijgers, panters, maar die zaten er helemaal niet. Er waren vooral veel apen en vogels. De dieren zaten in kleine hokjes. De grotere apen hadden wel een apart eilandje waar ze vrij konden slingeren. Daarna zijn we het centrum in gegaan om wat te winkelen. En ’s avonds zijn we weer de stad in gegaan, we gingen naar club touche.

Zaterdag had ik even een baal dagje. Zat niet zo lekker in mijn vel en miste alles en iedereen van thuis. Gelukkig kon Elise mij opvrolijken :)
Iedereen ging ’s avonds weg, maar ik ben gezellig met Elise en Samantha thuis gebleven. We hebben programma’s terug gekeken en lekker gekletst.

Vandaag heb ik aan school gewerkt en morgen begint weer een nieuwe stage week!

• 16 Maart 2015 - 07:16

Rachel:

He Bo weer leuk verslag van je we kunnen zien dat je het erg naar je zin heb gelukkig maar. En ja zo'n baaldag is minder leuk maar die is zo weer voorbij en de weken gaan erg snel hoor. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal en veel plezier verder hou van jou meisje xxxx

• 16 Maart 2015 - 10:19

Maja :

Hoi Bo,
    Wat is het leuk om weer wat te lezen hoe het jullie daar vergaat.
    Jullie genieten enorm daar en dat is ook de bedoeling. De foto's zijn leuk en wat een schatjes die Kids.
    Hier gaat het ook allemaal zijn gangetje en ook wij missen jou maar meisje nog 6 weken.
    En die zijn ook zo voorbij.
    Wij zijn druk bezig met het regelen van onze 25 jarig huwelijk, want Walter wilt een beachparty hihi.
    Dit wou ik gewoon ff zeggen tegen jou.
    Lieve schat geniet zoveel je kan.
    Lover You Xxx Xxx

• 16 Maart 2015 - 15:27

Mama:

Hey lieve schat,
    Fijn te horen dat het jullie goed gaat. Natuurlijk had ik dit al gehoord.
    Goed dat jullie elkaar steunen als je effe een beetje baalt.
    Mis je ook hoor!! Het gaat je goed daar en veel (leer) plezier.
    Veel knuffels en kusjes xxxxxx
    Love you! !

• 25 Maart 2015 - 13:30

Nelleke ( Vitalis) :

Hoi Bo,

wow, wat maken jullie veel mee, leuk om te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet en ook succes met schoolwerk en stage,

groetjes, Nelleke