Pasen en vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu Pasen en vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu

Pasen en vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Bo

09 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Voor het paasweekend heb ik een super leuke dag gehad op stage! Samen met Kaya en Elise hebben we een sport circuit bedacht voor heel de school. Dit deden we op de dag van het paasontbijt. We begonnen de dag met een gezamenlijke opening. Elke klas had iets voor bereid; een liedje, een dansje etc. Daarna ging iedereen naar hun eigen klas om te ontbijten, dit was super gezellig! Rond kwart over negen ging elke klas naar buiten voor de sportactiviteiten. Onze klas begon met voetballen, de kleutertjes vonden het geweldig! Daarna gingen we door met estafette en touwtrekken. Jeremiah vierde die dag ook zijn verjaardag, dus het was extra feest! Aan het eind van de ochtend kwam zijn moeder aan met de traktaties: happy meals, snoepzakken, drinken, taart. En dit voor heel de school haha.

’s Avonds zijn Samantha en ik lekker gaan eten bij mensen waar we de week ervoor een huisfeestje hadden gehad. Er werd voor ons gekookt, er stond een muziekje op en er was rode wijn. Een top avond dus!

Donderdag was het dus erg moeilijk om uit bed te komen, maar de docenten hadden studiedag en wij moesten ook komen. Eerst hebben Kaya en ik ons piratenschip afgemaakt en ik het lokaal gezet, ze vonden hem allemaal super mooi. Nu kijken hoelang de kleuters hem heel houden ;) haha. Daarna hebben we een grote schoonmaak gehouden, heel de school is onderhanden genomen. We hadden gezellig muziek op en iedereen zong mee. Het was wel een kort dagje, want om 11 uur mochten we al naar huis. De docenten hadden namelijk vergadering over Parnassys, het leerlingvolgsysteem.

In de avond hadden we weer een gezellig huisfeestje. Er waren twee partybussen geregeld voor later op de avond zodat we met zijn allen naar Havana lounge konden gaan.

En dan zondag hadden we eindelijk onze eerste tour!! We werden om 9 uur opgehaald door onze gids Winston. We reden naar Leonsberg om daar op ons bootje te stappen. We vertrokken richting Nieuw-Amsterdam om daar het fort te bekijken en lekker te wandelen. Onze gids vertelde heel erg veel van vroeger en de omgeving, zoveel dat ik het een beetje kwijt ben haha. Na een stuk lopen kregen we een lekkere loempia en baka bana. Hierna zijn we gaan kijken bij de oude gevangenis en het openluchtmuseum. Na een stukje lopen kwamen we weer bij de boot en zijn we doorgevaren naar de volgende plantage, Rust en Werk. Dit was een mooie plek, waar vroeger slaven werkten. Rare gedachten.. We kwamen langs een man en die had kaaimannen en schildpadden, deze moesten we natuurlijk even vasthouden en mee op de foto! Daarna mochten we meelopen naar een huisje van een van de bewoners. We kregen een kokosnoot om uit te drinken, toch vond ik het niet zo lekker dus heb hem weggegeven haha. Na een wandeling zijn we weer richting de boot gegaan, want we gingen weer door naar de volgende plantage, Johan Magaretha. Dit ligt aan de Commewijnerivier. Daar hebben we lekker Roti gegeten en Parbo bier gedronken. We zijn door gelopen naar de plantage Frederiksdorp. Dit ligt in een mooi stuk natuur en het is leuk om te zien omdat er nog de huizen staan van vroeger. Dit zijn huizen geweest van de plantage eigenaar, doctoren en officieren.

Na al deze plantages gezien te hebben gingen we weer de boot op om dolfijnen te gaan spotten. Na lang varen hadden we de eerste gevonden! Eerst waren het er twee, maar er kwamen er steeds meer bij. Erg leuk om te zien, want ze sprongen elke keer mooi boven het water uit.
Na een tijdje kijken gingen we terug naar Leonsberg. Elise en Kaya wilden nog een stukje zwemmen en dat mocht ook! De gids vertelde dat de stroming wel erg sterk was, maar dat gederfde hun pret niet. Eenmaal in het water kwamen ze niet vooruit, dus moesten ze gered worden. Ik heb een touw in het water gegooid zodat ze zich konden vasthouden als we gingen varen. Toen we eenmaal aan het varen waren verloor Elise de kracht. Ik ben toen uit de boot gaan hangen om haar hand vast te pakken. Ze hebben het dus allebei overleeft haha.

Woensdag hadden we onze tweede tour. Met de auto gingen we richting Babunhol, door de mooie natuur. Het laatste stuk bestond dan ook uit een harde zandweg met veel kuilen en heuvels. Babunhol ligt aan de Surinamerivier, het heeft een mooi strand en een prachtige omgeving! Het was lekker relaxen en kort wandelen, want we moesten weer door! We gingen kijken bij de stuwdam en het Brokopondostuwmeer, het meer is ongeveer net zo groot als de provincie Utrecht. Het uitzicht was heel erg mooi! Helaas zat het weer tegen, want het begon te regenen. We zijn hier dus niet lang gebleven, we stapten in de auto om door te rijden naar Overbridge. Dit is ook een strand aan de Surinamerivier. Het weer was helaas niet zo mooi, dus we konden niet zonnen. Wel hebben we van het mooie uitzicht genoten aan een soort pier. Daarna begon het weer een beetje te regenen, maar gelukkig had Winston kaarten bij en hebben we gezellig een kaartspelletje gedaan met een drankje erbij! Op de terug weg in de auto hadden we geen radioverbinding dus hebben we heel de weg met zijn allen liedjes gezongen.

Mijn volgende blog kunnen jullie het vervolg lezen van alle avonturen hier!

Liefs XXXXX