Galibi en Frans-Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu Galibi en Frans-Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Martens - WaarBenJij.nu

Galibi en Frans-Guyana

Blijf op de hoogte en volg Bo

13 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Na Babunhol, het Brokopondomeer en overbridge hebben we de dag leuk afgesloten met een etentje bij Bar-Zuid. Daar hebben ze heerlijke pizza’s en er hangt een gezellig sfeertje. Na onze pizza en een wijntje gingen Kaya en Elise naar huis. Samantha en ik wilden nog niet naar huis, dus zijn met z’n tweetjes nog uit geweest. Het was woensdag, dus erg druk was het niet. Gelukkig maakten we er samen een feestje van!

Donderdag was een rustig dagje in de hangmat. ’s Avonds toch nog maar naar Havana lounge geweest om te gaan stappen met alle huisgenootjes. Helaas was deze avond niet zoals de avonden ervoor in Havana, maar het was wel gezellig.

De volgende dag moesten we weer vroeg op, want we werden opgehaald door onze gids. We gingen naar Galibi! Het was eerst een paar uur rijden en daarna op de boot. De boottocht duurde iets langer dan gepland, want er moesten andere stagiaires ook die kant op. Hun moesten hun visum verlengen en daar moesten we op wachten. Eenmaal op het water hadden we muziek en Borgoe Cola gekregen, dus het kon beginnen!

Galibi ligt aan de Atlantische oceaan. Er wonen alleen indianen, die erg primitief leven. Ze leven buiten en slapen alleen binnen in een erg klein huisje. Er is niet altijd stroom en water. Sinds een half jaar hebben ze er pas kraantjes voor water, daarvoor hadden ze een paar putten. Mooi om te zien, dat er mensen nog primitief leven.

Na het avondeten hebben we ons wat warmer aangekleed om ’s avonds laat te vertrekken met de boot naar de zeeschildpadden. Het stormde een beetje, dus vond het erg spannend.. Maar ik heb mijn angst overwonnen! Elise en Samantha zaten voorop de boot, bij de punt. Kaya en ik zaten op het achterste bankje, want ik wilde wel alles kunnen zien buiten. Verder zat iedereen onder een afdekzeil zodat ze niet nat zouden worden. Tijdens de boottocht heb ik veel gepraat met Winston, die kon me gerust haha. Na ongeveer drie kwartier kwamen we aan op het strand. Er waren gelijk al schildpadden, het was erg lastig om te zien omdat het zo donker was. We moesten toen op het strand gaan zitten en wachten en wachten en wachten. We moesten de zeeschildpadden met rust laten, want ze moesten eerst hun plekje zoeken om de eieren te leggen. Gelukkig was het uitzicht schitterend.. Je zat aan de zee.. Aan de hemel waren sterren..

Na een tijdje konden we gaan kijken bij de schildpadden. Helaas mocht je niet met je zaklamp schijnen of foto’s maken, want dan zou je het proces verstoren. Wel had de gids een lamp neer gezet, zodat je kon zien hoe de eieren werden gelegd. Ze leggen er ongeveer rond de 150!! Heel erg mooi om te zien. We hebben zo’n 6 zeeschildpadden gezien en toen gingen we weer op de boot richting ons huisje. We sliepen heerlijk in bedden onder een klamboe.

Zaterdag ging de wekker om 06:00, want om 7 uur moesten we klaar staan voor de staatsboot. Dit is een bootje die op en neer vaart, een soort stadsbus maar dan voor op het water. We gingen richting het buurland Frans-Guyana. Heel raar, ze praten ineens Frans, rijden rechts, rijden in andere auto’s en betalen met euro’s. Je komt dus in een hele andere wereld terecht.

Eerst gingen we naar de oude strafgevangenis van Papillon, wat bijzonder was om te zien. Daarna gingen we door naar de zaterdag markt. Super druk was het daar! Er was vooral veel groente en fruit te koop en een paar kleding en sieraden kraampjes. Eenmaal over de markt gelopen gingen we richting een van de grootste supermarkten, groter dan de Jumbo footmarkt. Je kunt daar echt alles kopen, dus wij hebben ook wat lekkers gekocht natuurlijk.

De ochtend zat er weer op en vertrokken weer richting Paramaribo. We hebben geslapen in de auto, want we waren allemaal erg moe. Later zijn we gestopt om baka bana te eten, heerlijk!!

Toen we weer thuis waren rond half 5 wilden we eigenlijk gaan slapen, maar dit hebben we niet maar gedaan. Samantha en ik hebben toen besloten om ook nog te gaan stappen. Normaal gaan we altijd naar Touche, maar we wilde een keertje wat anders. We hebben een kijkje genomen in Club Next. Heel erg chic, het is boven een mooi hotel en het Casino. Super mooie club, met leuke mensen. Wel waren Sam en ik de enige buitenlanders haha. Daarna zijn we naar Euphoria gegaan, een nieuwe club. Hier was het wat rustiger, maar ook erg mooi. Ook zijn we langs Fat-S geweest, maar hier gingen we maar weer snel weg.. Niet ons ding haha.

Vandaag heb ik lekker een lui dagje gehad en zo ga ik ergens uiteten met Samantha en Kaya.

Morgen ben ik ook nog een dagje vrij en dinsdag ga ik samen met Elise het binnenland in naar Blanche Marie. Dus dan vier daagjes onbereikbaar.
De tijd vliegt voorbij.. Over twee weken ga ik alweer naar huis.. Daar wil ik eigenlijk nog even niet aan denken, want heb hier mijn plekje wel gevonden.

Groetjes uit Paramaribo! XXX

• 13 April 2015 - 00:20

Samantha Rannenburg:

Wij blijven gewoon samen hier! Ik zeg top idee <3

• 13 April 2015 - 13:57

Maja:

hoi bo,
    leuk om weer te lezen hoe het jou daar vergaat.
    en je komt gewoon naar huis hoor geen flauwekul hihi.
    nog veel plezier de laatste twee weken en tot snel.
    XXX maja walter en elmay